Als je net begonnen bent met Linkedin ga je natuurlijk aan de slag met het toevoegen van al je bestaande contacten. Je pakt je CV erbij en je vult je werkgeschiedenis in. Daarna ga je wellicht een aantal bedrijven volgen om op de hoogte te blijven van wat zij doen en je kijkt een paar keer per week in je tijdlijn om te kijken of er nog iets interessants te lezen is op Linkedin.

Linkedin kun je natuurlijk voor vele doeleinden inzetten; een baan vinden, klanten werven, samenwerkingspartners zoeken of nieuwe werknemers vinden. Voor al deze acties is het fijn als je regelmatig bezoekers krijgt op jouw Linkedin profiel. Vanuit mijn kennis deel ik graag een aantal tips met je om je Linkedin profiel te verbeteren en je zo meer profielbezoeken te bezorgen. Ook geef ik geregeld workshops Linkedin, daarover lees je meer onderaan de pagina.

Foto

Plaats een goeie foto! Liefst dezelfde die je ook op andere social media kanalen gebruikt, dan herkennen mensen je ook weer eerder. Een vakantiefoto kan, als die representatief genoeg is voor wat je zakelijk doet. Ook met een Linkedin foto mag je best opvallen, als de foto maar bij jou past en representatief is voor hoe jij op je best bent.

Schrijf een samenvatting

Het is erg belangrijk om je lezers echt een duidelijk beeld te geven met waar jij ze mee kan helpen. Schrijf de samenvatting daarom niet zozeer vanuit wat je in het verleden gedaan hebt, maar echt vanuit waar jij goed in bent en waar je naartoe wilt. Het noemen van een aantal projecten die je (nu of in het verleden) hebt gedaan en waarom die zo goed bij jou passen en die echt typeren wat jij als werknemer of als bedrijf doet en waarom je dat doet geeft mensen meer inzicht in jouw beweegredenen. Ook is het helemaal niet verkeerd om iets op te nemen over het type bedrijf of met wat voor mensen je graag samenwerkt.

Schrijf meer dan alleen je functietitel en hoe lang je er gewerkt hebt

Schrijf over elke baan (zeker je meest recente) een korte samenvatting. Welke taken had je, welke projecten heb je succesvol afgerond, waar ben je het meest trots op, of waar heb je de grootste impact mee behaald. Schrijf niet alleen wat je gedaan hebt, maar ook hoe je dit aangepakt hebt en wat het effect ervan was.

Aanbevelingen

Als je over jezelf verteld waar je goed in bent is dat een eerste stap, maar als je anderen dat kunt laten doen is dat nog veel krachtiger! Zelf heb ik een aantal keer een workshop gegeven in ruil voor een linkedin referentie. En als mensen echt blij zijn met wat jij voor hen gedaan hebt dan doen ze dat vaak graag voor je!

Vaardigheden

Je kunt van andere mensen hun vaardigheden onderschrijven, meestal ontvang je er dan ook wel een aantal terug. Met je vaardigheden kunnen mensen in een keer zien waar ze jou voor kunnen benaderen. Hier kun je ook uitstekend vaardigheden in opnemen die je in je werk helemaal niet gebruikt, maar die je wel beheerst en waar je misschien wel meer mee zou willen doen.

Ga bloggen

Als je echt klanten wilt gaan interesseren met jouw boodschap ga dan bloggen! Via Linkedin pulse kun je blogs delen met jouw Linkedin connecties. Deze blogs komen daarna ook op je Linkedin profiel terecht en blijven zo altijd beschikbaar. Je kunt mijn Linkedinprofiel bekijken voor een voorbeeld hoe dat eruit komt te zien. Je kunt blogs schrijven over vele onderwerpen; vanuit je zakelijke kennis, door een case te beschrijven waar jij veel van geleerd hebt of door jouw inzichten en adviezen te delen dmv tips lijstjes of checklists. Een uitgebreider overzicht van onderwerpen waarover je kunt bloggen vind je elders op mijn website.

Reageer op posts van anderen

Reageren op posts is soms best eng om te doen, liken is makkelijker, maar daarbij laat je minder van jezelf zien. Als je  reageert probeer dat dan zo te doen dat je zowel de ander helpt, maar tegelijkertijd ook laat zien waar jij anderen mee kunt helpen. Iets wat ik zelf altijd ook nog erg lastig vind en me zeker niet altijd lukt.

Besteed aandacht aan je headline

Bij de meeste mensen staat in hun headline hun functietitel, wat op zich een prima titel is. Als je deze nog specifieker kunt maken wordt het voor je lezers duidelijker waar ze jou voor moeten benaderen. Als voorbeeld geef ik het verschil tussen ‘ICT manager’ of ‘IT specialist die u helpt om uw interne processen te verbeteren. Je headline is het eerste wat mensen zien als je ergens op een topic reageert. Met een goeie headline kun je mensen dus sneller interesseren voor wat jij doet.

Verander de link van jouw Linkedin profiel

Als je een Linkedin profiel aanmaakt, krijgt jouw Linkedin profiel standaard een nummer als achtervoegsel in je URL. Dit kun je eenvoudig wijzigen in een url met je eigen naam. Met je eigen naam wordt de link een stuk aantrekkelijker en herkenbaarder om als tekst te delen. Je kunt dit op de volgende manier doen:

  1. Houd de cursor boven aan je homepagina boven Profiel en selecteer Profiel bewerken.
  2. Je ziet een URL onder je profielfoto die er als volgt uitziet: www.linkedin.com/in/yourname. Houd je cursor boven de link en klik op het pictogram Instellingen ernaast.
  3. Klik op het pictogram Bewerken naast de URL in het onderdeel URL van uw openbare profiel rechts.
  4. Typ in het tekstvak het laatste gedeelte van je nieuwe aangepaste URL.
  5. Klik op Opslaan.

Meer hierover kun je lezen op de website van Linkedin.

De prestaties van jouw Linkedin profiel

Er is ook heen handige tool beschikbaar waar waarmee je de prestaties van jouw Linkedinprofiel kunt checken ten opzichten van anderen Linkedin gebruikers: de SSI score Linkedin.  Een handige uitleg over hoe die tool precies werkt is te uitgebreid om hier op te nemen.  Graag geef ik je de link zodat je zelf verder kunt lezen wat je  hiermee kunt doen.

Laat jezelf zien en wees transparant! Ook op Linkedin

Als laatste in het rijtje Linkedin tips geef ik je nog mee dat hoe meer jij van jezelf laat zien en hoe duidelijker je bent in wat je zoekt en waar je heen wilt, hoe makkelijker het voor jouw lezers is om te bepalen of ze met jou in zee willen. Wees daarin niet bang om te kiezen, hoe tegenstrijdig dit soms ook klinkt. Als ik je naar aanleiding van bovenstaande Linkedin tips nog verder kan helpen dan hoor ik dat heel graag. Zelf ben ik op Linkedin natuurlijk ook te vinden en ik voeg je graag toe als connectie.

Wil jij ook je Linkedin profiel verbeteren?

Ga dan met deze tips aan de slag. Ik kan je daar ook persoonlijk bij helpen. Dan neem ik bovengenoemde stappen met je door en kan ik je ook helpen om een aantal, voor jou specifieke dingen, aan te passen of toe te voegen. Interesse? Stuur me een mailtje: petra@deverbindingsfabriek.nl.

Linkedin profiel verbeteren