De Verbindingsfabriek

Krijg weer vertrouwen in je dromen!

Durf te kiezen voor waar je goed in bent!

1 miloen zzp’ers in 2030. Dat zijn de voorspellingen. Als zzp’er kun je je eigen tijd indelen, zelf kiezen met wie je werkt en wat je doet. En ik denk dat dat niet alleen voor de zzp’er uit 2030 geldt, maar voor een veel groter deel van de beroepsbevolking. We willen allemaal meer flexibiliteit en meer vrijheid om binnen onze baan of onderneming te doen waar we goed in zijn en wat we leuk vinden. Dan zijn we immers op ons best!

Klinkt fantastisch, maar het betekent voor de HBO’ers en WO’ers van nu ook al dat je een duidelijke keuze dient te maken maken voor waar jij je geld mee wilt verdienen. Als je zonder baan zit (of zonder klanten) dan ben je bereid om alles aan te pakken, maar ‘multi-inzetbaar en een goede teamspeler’ is lang niet specifiek genoeg meer voor de arbeidsmarkt van nu. Die vraagt je heel sterk om te bepalen wat je wilt en om dat heel duidelijk te omschrijven.

Eerst de keuze, dan het succes

Afgelopen weekend was ik bij een erg leuk event bij mij in Weesp. De parade in het klein is de beste omschrijving. Dat vond plaats bij Het Domijn, een creatieve plek waar bedrijven zitten die waanzinnige dingen doen. Airworks bijvoorbeeld, zij maken enorme beelden van stof die ze met lucht vullen. Enorme constructies die op grote feesten en evenementen worden ingezet. Bijvoorbeeld de schoorstenen die uit de grond leken te komen bij de openingsshow van de olympische spelen in Londen.

Vanochtend heb ik game of thrones teruggekeken. Nu een enorme succesformule, maar de heren hebben er best moeite mee gehad om een productiemaatschappij te vinden die dat enorme project aandurfde. En moet je ze nu zien!

Ook de dame die de quote van het plaatje heeft geschreven heeft ook zo duidelijk haar keuze gemaakt. Niet de makkelijkste weg gekozen, maar wel haar weg. En juist omdat ze geen concessies heeft gedaan aan haar missie is ze zo succesvol geworden.

3 voorbeelden van mensen en bedrijven die heel goed hebben begrepen dat je ergens voor moet kiezen om succesvol te zijn. Dat de keuze eerst komt en het succes pas later. Dat je op je best bent als je doet wat je leuk vind en waar je goed in bent. Door te kiezen geef je jezelf een duidelijke identiteit. Of jou nou zelfstandige bent, of (toekomstig) werknemer, in beide gevallen is ‘durf te kiezen’ essentieel om mensen naar jou toe te trekken in plaats van dat ze zelf altijd overal achteraan moet, met wisselend succes. Als jij duidelijk aangeeft wat je doet en waar je van bent dan blijf je bij mensen hangen!

Wat is jouw “WHY”?

Beperk je daarin niet door het vermelden van wat je kunt, maar draag voorbeelden aan waaruit dat blijkt. Ga schrijven over wat je zakelijk bezig houdt, waar je passie ligt en waar jij anderen mee kunt helpen. Ga schrijven over je eigen toekomst, en over waar jij over tien jaar wilt zijn. Hoe specifieker, hoe beter, als je er maar jouw kwaliteiten uitdraagt en heel duidelijk verteld waarom je doet wat je doet. Dat is wat mensen van je onthouden. Als je hier echt geen ideeën bij hebt, dan moet je jezelf misschien toch eens vragen of er niet een andere baan is die beter bij je past.

Natuurlijk is die droombaan of die eigen onderneming niet van vandaag op morgen gerealiseerd. En afscheid nemen van je zekerheden is echt geen eenvoudige beslissing. Dat heeft bij mij ook lang geduurd.  Maar ik ervaar zelf dagelijks hoeveel energie en plezier ik heb in het doen van de dingen die ik belangrijk vind, die ik wil uitdragen en waar ik anderen mee kan helpen. Dat ik daarna nog een part time baan heb die me de financiële zekerheid geeft die ik ook nodig heb is een prachtige tussenoplossing waar ik superblij mee ben.

Hou vol en geef niet op!

Ik heb er echt voor gekozen om op zoek te gaan naar die part time baan. Veel over geschreven, leuke en minder leuke netwerkbijeenkomsten, workshops geven voor de broekriem, solliciteren en bij elke tegenvaller toch de draad weer oppakken, soms leek het tegen beter weten in. Maar gelukkig heb ik het gehouden! Omdat ik echt voelde dat dit is wat ik wilde. En opeens was die baan daar, zomaar! En als het mij gelukt is, dan moet het jou ook lukken.

Als je hebt bepaald hoe jouw toekomst eruit komt te zien, dan heb je een richting waar je naartoe kunt werken. Als je die toekomt gaat uitdragen en erover gaat schrijven dan kom je vanzelf mensen tegen die daarop inhaken. En nog veel belangrijker: je krijgt er weer energie en zelfvertrouwen van!

Hoe kan ik jou verder helpen?

Om jou verder te helpen organiseer ik workshops waarin ik je graag aan jouw eigen blog en/of CV website help. Kijk voor meer informatie op: http://www.deverbindingsfabriek.nl/workshop-bloggen. De volgende workshop staat gepland voor vrijdag 19 mei en daar is nog plek!

Heb je andere vragen naar aanleiding van dit blog of kan ik je met iets anders helpen? Ik ben benieuwd naar jouw vraag en hoor graag van je!

durf te kiezen

1 reactie

  1. Het credo van mijn grootvader was: “Wat je ogen zien, kunnen je handen maken.” Mijn grootvader kon alles en was hoog begaafd. Toch stierf hij straatarm. Zijn handicap was dienstbaarheid. Hij dacht het eerst aan een ander en dan pas aan zichzelf. Gebrek aan specialisatie was zijn andere handicap. Wat we van mijn grootvader kunnen leren is dat succes een combinatie is van zakelijk inzicht en het maken van de juiste keuze(s).

    Specialisatie is het toverwoord van de toekomst. Ik ben het dus volkomen eens met de strekking van dit artikel. Wie uitblinkt in zijn/haar vak krijgt automatisch naamsbekendheid. In de Retail zien we nu interessante ontwikkelingen. Jarenlang stonden er winkelpanden leeg maar die worden nu ingevuld door ondernemers met producten die je niet koopt op internet. Dit zijn winkels gespecialiseerd in een bepaalde productgroep waarbij het persoonlijk advies van de verkoper van belang is voor de aankoop. Vervolgens geldt van oudsher dat de mond-tot-mond reclame de beste is. Tegenwoordig hebben we de sociale media die we daarvoor uitstekend kunnen inzetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

© 2019 De Verbindingsfabriek

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑